5 Μαΐου 2011

Η κινηματογραφική βιομηχανία στα όριά της από τις πιέσεις για όλο και καλύτερα εφέ

image

Το budget της ταινίας "Green Lantern" της Warner Bros μόλις αυξήθηκε κατά 9 εκατομμύρια δολάρια. Μια νέα εταιρία ειδικών εφέ (VFX house) χρειάστηκε να προσληφθεί την τελευταία στιγμή για να ενισχύσει την ήδη υπάρχουσα ομάδα ώστε να προλάβουν το deadline της 17ης Ιουνίου οπότε και η ταινία πρέπει να βγει στις αίθουσες.

Χωρίς αμφισβήτηση, η Warner θα καταφέρει να έχει την ταινία της έτοιμη, όπως και άλλες αντίστοιχες ταινίες άλλων εταιριών. Όμως το Green Lantern είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου αφού τα συνεχώς αυξανόμενης ποιότητας εφέ δημιουργούν όλο και μεγαλύτερα προβλήματα, με τα χαρακτηριζόμενα "προβληματικά" project να γίνονται συνήθεια.

Είναι θέμα χρόνου κάποια ταινία να μη καταφέρει να είναι έτοιμη στο αναμενόμενο deadline, ένας εφιάλτης για τις εταιρίες που έχουν να αντιμετωπίσουν από την εποχή του “Τιτανικού”. Και αν μια τέτοια ταινία χάσει τη προθεσμία της, οι αλυσιδωτές αντιδράσεις θα είναι μεγάλες για τη ταινία, για την εταιρία, τους ανταγωνιστές, και όλο το σύστημα.

Ένα σύστημα που μόνο όταν καταρρεύσει, θα καταλάβουν όλοι ότι πρέπει να επαναδιαπραγματευθεί, όπως δηλώνει η αντιπρόεδρος της Marvel, Victoria Alonso. “Μέχρι να έχει εκείνη η μέρα, όλοι μας θα το πιέζουμε στα όριά του. Είναι λυπηρό να περιμένουμε την κατάρρευσή του, για να πάρουμε το μάθημά μας.”

image

Η Warner, φυσικά δεν είναι η μόνη εταιρία με τέτοια προβλήματα. Το "Captain America" της Paramount έχει πολύ πιο στενά περιθώρια απ'όσα η Marvel επιθυμεί, τόνισε η Alonso. Για το "Τransformers: Dark of the Moon" της ίδιας εταιρίας τουλάχιστον ένα από τα VFX houses αναγκάζεται να δουλεύει 7 ημέρες την εβδομάδα, 12 ώρες τη μέρα, ακόμα και την πρόσφατη αργία της Κυριακής του Πάσχα!

Τρία θεωρούνται τα μεγαλύτερα προβλήματα που προκαλούν αυτή τη διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση, οι όλο και αυξανόμενες απαιτήσεις των εταιριών και των δημιουργών για κάτι πρωτοποριακό, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει, κάτι πιο εντυπωσιακό από ποτέ, οι ανακοινώσεις της ημερομηνία προβολής της ταινίας πριν καν είναι έτοιμο το σενάριο και ο τρόπος και χρόνος εφαρμογής των οπτικών εφέ ώστε να γλιτώσουν χρήματα.

Οι εταιρίες και οι σκηνοθέτες ζητάνε συνέχεια κάτι παραπάνω, κάτι καινούριο, κάτι που ούτε και οι ίδιοι οι VFX δεν έχουν ξανακάνει, και δεν έχουν καν το περιθώριο λάθους. Μπορεί ο χρόνος του post-production να έχει αυξηθεί από τις 21-26 βδομάδες που ήταν παλιότερα σε 36-40 αλλά ακόμα και αυτές δεν είναι αρκετές και δεν υπάρχει δυνατότητα να επιμηκυνθούν.

Το σαββατοκύριακο που θα διαλέξουν οι εταιρίες για να κάνει πρεμιέρα η ταινία τους είναι από τις πιο στρατηγικές αποφάσεις που πρέπει να πάρουν και αυτή η ημερομηνία δε πρέπει να αλλάξει επ' ουδενί. Το φαινόμενο, όμως, που όλο και αυξάνεται τα τελευταία χρόνια είναι να ανακοινώνεται η ημερομηνία προβολής ταυτόχρονα με την ανακοίνωση παραγωγής της ταινίας, χωρίς καν να υπάρχει το τελικό σενάριο. Για λόγους οικονομίας, τα εφέ προστίθενται στο τέλος της διαδικασίας του post-production ώστε να έχει ήδη κόψει ο σκηνοθέτης τις σκηνές και μετά να φτιαχτούν τα εφέ για τις εναπομείνασες, ενώ παλιότερα μεγάλος αριθμός εφέ σχεδιαζόταν και τελικά έπεφταν στον κάλαθο τον αχρήστων μαζί με τις σκηνές που κοβόταν στο μοντάζ. Αυτή η μέθοδος μπορεί αρχικά να μοιάζει συμφέρουσα και έξυπνη, όμως σε συνδυασμό με την συνήθη απουσία του τελικού σεναρίου, οι VFX guys ουσιαστικά δεν έχουν υλικό για να δουλέψουν ταυτόχρονα με τη ταινία και μένει το σύνολο της δουλειάς τους για το τέλος, κυνηγώντας μόνιμα το χρόνο, βρισκόμενοι υπό συνεχή πίεση με αποτέλεσμα μερικές φορές οι εταιρίες να αναγκάζονται να προσλάβουν επιπλέον εταιρίες για τις διορθώσεις της τελευταίας στιγμής, οι οποίες φυσικά κοστίζουν ακριβά.

image

Τα επόμενα χρόνια, η τεχνολογία των ταινιών αναμένεται να χτυπήσει δυσθεώρητα επίπεδα με ταινίες όπως τα Man of Steel, The Avengers, Dark Knight Rises και Amazing Spider-Man να φτάσουν τις εταιρίες παραγωγής ειδικών εφέ στα όριά τους. Εκτός αυτών υπάρχει και το τεχνολογικό άλμα των 48fps του The Hobbit, με το οποίο η γνωστή Weta Digital θα έχει γεμάτα τα χέρια της για πολύ καιρό.

Θα αντέξουν οι εταιρίες αυτή τη πίεση. Πόσο τελικά σημαντικό είναι οι ταινίες της μιας χρονιάς να είναι πιο τεχνολογικά εξελιγμένες από αυτές τις προηγούμενης; Θα έρθει αυτή η "κατάρρευση του συστήματος" και αν ναι, ποια θα είναι η επίδραση στα μεγάλα blockbuster;

1 σχόλιο:

  1. βρε τι μου λες; Δεν ήξερα ότι υπάρχει τέτοια πίεση και πολύ περισσότερο ότι δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό για να την φέρνει εις πέρας :[

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts with Thumbnails